“That old black magic called Bob – All the world´s a stage” – Bob Dylan i København Opera 7.4.17

Det var i utgangspunktet vanskelig å toppe gårsdagens konsert, i kveld var rammene de samme, og det er svært små nyanser som er verdt å skrive om. Nok en fabelaktig fin konsert – »Spirit on the water« var svakere enn i går, mens Dylan lagde en svært inspirert versjon av »Desolation Row«, med nye fraseringer på de siste versene. Det er vanskelig å tenke seg bedre Dylankonserter enn dette, uten at det eventuelt skjer endringer i låtvalgene som løfter det ytterligere.

Dagens publikum var langt mer oppmerksomt enn i går, og premierte Dylan med applaus både for fraseringer, pianosoloer og dansetrinn, gjerne midt i låtene – det skapte en ekstra god stemning i salen, og var med på å gjøre dette til nok en uforglemmelig aften, samtidig som vi er forferdet over det som skjedde i Sverige, bare noen dager etter turnéstart og mange glade Dylanfans i Stockholms gater. Våre tanker går til både landet og de rammede. Dette mens vi enda har gårsdagens rystende hendelser i Syria friskt i minne, etterfulgt av opptrapping i dag.

En Dylankonsert virker fortsatt relevant i en tid der menneskenaturen stadig viser seg fra sine verste sider.

I og med at dette var tredje konsert med samme setlist, kan det være grunn til å tro at dette forblir denne vårturnéens hovedsett, dog med det forbehold at det kan tenkes at noen av Triplicate-låtene vil introduseres i løpet av de neste ukene, evt også at det gjøres justeringer på de større konsertarenaene. Det vil også være synd om ikke »Standing In The Doorway« får luftet seg mer enn den ene gangen første konserten.

Bandet er meget tett og potent, og samspillet mellom dem og mellom Dylan og bandet sitter godt etter de fem første konsertene, selv på de mest kompliserte arrangementene, med That Old Black Magic som selve lakmustesten på dette bandets styrker.

Slik ser settet ut – stor variasjon både sjangermessig og litterært, men fortsatt med en grunnstamme som ble etablert allerede i 2015.

1. Things Have Changed (Bob står ved pianoet)
2. To Ramona (Bob sitter ved pianoet)
3. Highway 61 Revisited (Bob står ved pianoet)
4. Beyond Here Lies Nothin’ (Bob sitter ved pianoet)
5. Why Try To Change Me Now (Bob ved mikrofon midt på scenen)
6. Pay In Blood (Bob står ved pianoet)
7. Melancholy Mood (Bob ved mikrofon midt på scenen)
8. Duquesne Whistle (Bob sitter ved pianoet)
9. Love Sick (Bob ved mikrofon midt på scenen)
10. Tangled Up In Blue (Bob starter ved mikrofon, avslutter ved piano)
11. Early Roman Kings (Bob sitter ved pianoet)
12. Spirit On The Water (Bob sitter ved pianoet)
13. Scarlet Town (Bob ved mikrofon midt på scenen)
14. All Or Nothing At All (Bob ved mikrofon midt på scenen)
15. Desolation Row (Bob sitter ved pianoet)
16. Soon After Midnight (Bob sitter ved pianoet)
17. That Old Black Magic (Bob ved mikrofon midt på scenen)
18. Long And Wasted Years (Bob ved mikrofon midt på scenen)
19. Autumn Leaves (Bob ved mikrofon midt på scenen)

(ekstra)
20. Blowin’ In The Wind (Bob sitter ved pianoet)
21. Ballad Of A Thin Man (Bob står ved pianoet)

Selv hekter jeg meg på turnéen igjen i London Palladium, 28., 29. og 30. april, men vil følge spent med på utviklingen fram til da.

Johnny Borgan

(først publisert på Rootsy: http://rootsy.nu/artikel.php?id=344)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s